10 REDENEN WAAROM SEKS GEZOND IS. Goed voor je hoofd, huid en hart



Als je gezond wilt blijven, is gevarieerd eten belangrijk, net als voldoende bewegen. Maar wist je dat je ook op een nog leukere manier aan je gezondheid kunt werken? Tien redenen waarom seks zo gezond is.


1. Anti-stress


Seks ontspant en verlaagt de bloeddruk. Dat blijkt uit een Schotse studie waarin 24 vrouwen en 22 mannen stressvolle dingen moesten doen, zoals spreken in het openbaar of hardop rekensommen maken. Proefpersonen die recent een vrijpartij achter de rug hadden, bleken beter met stress om te kunnen gaan. Uit een ander onderzoek is gebleken dat stellen die samenwonen en vaak seks hebben een lagere diastolische bloeddruk hebben.

2. Goed voor je weerstand


Voor een onderzoek van Wilkes University leverden 112 studenten speekselmonsters in. Ook rapporteerden ze hun activiteiten tussen de lakens. Studenten die een of twee keer in de week seks hadden, bleken meer immunoglobuline A in hun speeksel te hebben dan studenten die minder actief waren in bed. Immunoglobuline A is een antilichaam dat je beschermt tegen indringers zoals bacteriën en virussen.

3. Calorieën verbranden


Met een halfuurtje seks verbrand je zo 100 kilocalorieën of meer. Misschien niet zo veel als met een rondje hardlopen of fietsen, maar je hoeft er ten minste niet voor naar de sportschool. Met een fanatiek potje 'sexercise' kun je zelfs je buik- en beenspieren trainen.

4. Gezond hart


Twee keer per week seks vermindert bij mannen de kans op een hartaanval. Seks voert je hartslag op. Daardoor gaat je bloed sneller stromen en dat heeft een positief effect op je hart en bloedvaten.

Mensen die een keer een hartaanval gehad hebben, zijn soms bang voor een nieuw infarct als ze hun seksleven weer willen oppakken. Daar hoef je je geen zorgen over te maken: als je probleemloos een paar trappen kunt beklimmen, kan er ook weer gevreeën worden.

5. Meer intimiteit


Als je iemand knuffelt, maar ook tijdens een orgasme, maak je het hormoon oxytocine aan. Dit wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Oxytocine zorgt ervoor dat je je verbonden voelt met je partner. Ook zou het hormoon je socialer, trouwer en minder bang maken.

6. Lekker slapen


Moeite met in slaap vallen? Seks helpt. De vrijgekomen oxytocine heeft een rustgevende werking en zorgt ervoor dat je makkelijker wegdoezelt. Goed slapen heeft weer allerlei andere gezondheidsvoordelen. Zo blijf je beter op gewicht als je genoeg slaapt.

7. Pijnstiller


Naast oxytocine produceert je lichaam ook endorfine, een stof die pijn onderdrukt en je een fijn gevoel geeft. Hoofdpijn hoeft dus geen excuus te zijn: het kan juist overgaan door seks.

8. Prostaat

Volgens een onderzoek dat gepubliceerd is in het Journal of the American Medical Association krijgen mannen die elke maand minstens 21 keer klaarkomen minder vaak prostaatkanker dan mannen die 4 tot 7 keer per maand ejaculeren. Wat precies het verband is tussen seks en het ontwikkelen van prostaatkanker is nog niet duidelijk.

9. Houd de huid mooi


Mensen die seksueel actief zijn, worden aantrekkelijker gevonden. Tijdens seks produceer je zweet en het vrouwelijke hormoon oestrogeen, wat de poriën reinigt. Zo krijg je glanzend haar en een mooiere huid. Ook zorgt vrijen voor de aanmaak van het geurhormoon feromoon, een stofje dat de aantrekkingskracht op anderen vergroot.

10. Sterke bekkenbodem

Vrouwen trainen tijdens het vrijen hun bekkenbodemspieren. Je hebt sterke bekkenbodemspieren nodig voor een goede controle over de blaas: verslapte bekkenbodemspieren kunnen tot incontinentie leiden. Als je weet waar je bekkenbodemspieren zitten, kun je ze ontspannen wanneer seks pijn dreigt te doen en kun je ze juist aanspannen om de intensiteit te verhogen.fgesloten in een pot met water, is er een goede azijn van te maken, voor culinair gebruik. Houdt vlees mals. Ook zo vaak teleurgesteld dat na het bakken je karbonaadje of kipfilet gortdroog is geworden?


Trainen voor betere seks
Doe bekkenbodemoefeningen


Seks kun je als topsport zien. Maar seks moet natuurlijk vooral gewoon leuk zijn. Toch kun je best een workout doen om het een en ander te verbeteren. Zoals een heftiger orgasme.
Allerlei spieren zijn van belang voor goede seks. Benen, billen, buik, rug en armen, alles wordt ingezet. Een goede conditie is dan ook altijd een voordeel als het aankomt op seks. Toch zijn er ook specifieke spieren die je kunt trainen. Zoals de bekkenbodemspier, voor een krachtiger orgasme.

Bekkenbodemspier
Door je bekkenbodemspier te trainen, kun je meer plezier van je eigen lichaam ervaren. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen.

Wanneer je als vrouw weet waar de bekkenbodemspier zit, kun je deze ontspannen wanneer seks pijn dreigt te doen en kun je hem juist aanspannen om de intensiteit te verhogen. Als man kun je je hoogtepunt beter uitstellen door op het juiste moment de spier aan te spannen. Ook kun je je erectie verhevigen.

Een beetje trainen


Het oefenen en juist gebruiken van je bekkenbodemspier is een kwestie van gewenning. Als je eenmaal weet hoe het moet, kost het je geen tijd of inspanning meer. Je kunt je bekkenbodemspier overal ongemerkt trainen.

Weet je niet goed welke spier je moet hebben? Als vrouw kun je voorzichtig een keer een vinger in je schede brengen. Probeer nu met je vagina in je vinger te knijpen en weer te ontspannen. Als je dit kunt zonder je billen aan te spannen of je buik in te trekken, dan train je de juiste spier.

Mannen kunnen de spier voelen als ze tijdens het plassen even ophouden. De spier die je daarvoor gebruikt, is je bekkenbodemspier.

Bekkenbodemspieroefeningen


Ga op een harde stoel zitten, je voeten plat op de grond en je benen zo wijd mogelijk. Houd je rug recht. Probeer te knijpen met je anus en voor vrouwen ook met je vagina. Je voelt dan dat je bekkenbodem omhoog komt, dus los van de stoel. Zorg wel dat je je billen niet samenknijpt en ook je buik niet intrekt.

Probeer je spier drie seconden aangespannen te houden. Herhaal dit dan zo'n tien tot vijftien keer per sessie. Het is goed om dagelijks drie sessies te doen. Als je meer oefent, zul je ook beter de resultaten voelen.